Mindfulness

Ondergaande zon

Wat is mindfulness?

Mindfulness is gericht op meer aandachtig en bewust in het leven staan en op het anders leren omgaan met stress en pijn. In de training leren we "stilstaan in het NU" door meditatie- en aandachtsoefeningen. Belangrijke thema's zijn: acceptatie, loslaten, omgaan met emotionele en fysieke pijn en "gedachten zijn geen feiten".

Mindfulness leert jou om anders te kijken naar je problemen en gevoelens en je bewust te worden van je lichaam. In plaats van automatisch te reageren op een situatie die je bijvoorbeeld irriteert, boos of angstig maakt, krijg je de kans om meer controle te krijgen op de manier waarop je op dingen reageert. Je krijgt een handvat om de drukte in jezelf tot rust te brengen en meer ontspannen te zijn. 

 

Ademhaling

In mindfulness is de ademhaling een heel sterk middel om je gedachten te leren beteugelen! Steeds opnieuw leer je je aandacht op de ademhaling te richten. Daarmee neem je automatisch afstand van die dwingende gedachten die jouw leven lijken te beheersen.

Aquamarijn vindt die ademhaling erg belangrijk! Waarom? Wie last heeft van stress ademt vaak te snel! Dat merk ik bij 80% van de mensen die ik begeleid bij hun burnout. Zij zijn na een lange periode van hoge druk "blijven hangen in de stress-stand". Als je te snel ademt verbruik je veel energie en het kan leiden tot veel fysieke klachten. Minder snel ademen is met eenvoudige oefeningen goed te leren en levert je een rustiger hoofd met minder piekeren. Adem rustig en ook je brein wordt rustig! 

Doen!

Mindfulness is simpel en eenvoudig maar je moet het wel iedere dag DOEN! Tijdens de wekelijkse training: iedere dag 20 - 40 minuten. Ik vraag veel van je, het is een hele uitdaging.

Aandachtgerichtheid is niet altijd gemakkelijk te bereiken of vol te houden. Dit is alleen te bereiken door ervaring op te doen. Met alleen erover lezen en er over praten kom je er niet. Autorijden, sporten, een instrument bespelen leer je ook niet door erover te lezen, maar door te oefenen, ofwel door het te DOEN!

LAATSTE INFORMATIE: in 2017 wordt er geen mindfulnesstraining meer gegeven. Ik ben de mindfulnesstraining aan het omzetten naar een bredere stress-reductietraining waarin meer aan bod komt dan alleen mindfulness.